Random opgaver

Hvad er en random opgave?

En random opgave er en opgave, hvor ét eller flere af de tal, som indgår i opgaven, bliver tilfældigt genereret. Selve teksten og det, som opgaven går ud på, er det samme (”Bestem f ’(x) … ”, ”Bestem vinklen A …” osv. – se også eksemplerne nedenfor), men de tal som skal bruges som udgangspunkt for at løse opgaven, vil altså variere.

Hvorfor random opgaver?

Som matematik-lærer oplever man ofte, at elever skriver afleveringsopgaver af efter hinanden – rettearbejdet kan forekomme meningsløst, når man er ret sikker på, at den opgave man sidder med ikke er et produkt af nogen form for omtanke, men blot ren afskrift. Det har altid været et problem, men det er bestemt ikke blevet mindre med elektroniske hjælpemidler … Copy Paste og fildeling.

Hvis man på en let måde kunne fremstille individuelle opgaver til hver enkelt elev, ville man være kommet et langt skridt mht. at undgå dette. En mere positiv vinkel på det er, at elever der helt legalt sidder og arbejder sammen – hjælper hinanden i f.eks. lektie-café – nu i langt højere grad er nødt til at fokusere på metoden i opgaven i stedet for facit.

Hvordan fremstiller man en random opgave?

Det kan gøres på mange måder og med mange typer af programmer, som eksempel kan nævnes Moodle. Jeg har valgt at gøre det i programmet GeoGebra, fordi det her er meget simpelt at fremstille opgaver med både tekst og figurer, som ligger meget tæt op ad de opgaver, som eleverne typisk vil møde til eksamen. Se eksemplerne nedenfor.

Eleverne behøver ikke regne opgaverne i GeoGebra, de kan nøjes med at åbne opgaven i programmet (eller også bare en browser), og så derefter regne den med det redskab (computer, lommeregner, papir og blyant), som de ellers plejer at bruge. GeoGebra er et open source program, som kører på både pc og mac, og kan hentes gratis her.

Hvordan fungerer det i praksis?

Man fremstiller opgaven i en GeoGebra-fil (eller som html-fil) – se filmen ‘Konstruktion af random opgave i Geogabra’ nedenfor. Filen (eller et link) lægges ud på Lectio under ”Opgaver” (eller hvilket program der nu end bruges på skolen). Når eleven skal lave opgaven, går hun ind i Lectio under ”Opgaver” og åbner filen (eller klikker på linket) … eleven skal have GeoGebra installeret på sin computer. Opgaven åbner med nogle tilfældigt fremstillede tal og er klar til at eleven regner den. Alle elever henter den samme fil, men når de åbner den, får de alle forskellige tal i opgaven, og dermed har hver elev på en simpel måde fået individuelle opgaver.

Hvordan med at rette?

Man fremstiller en retteskabelon, som gør det let at se hurtigt om eleven er kommet frem til det rigtige facit. Der er også en del opgaver af den helt simple slags, hvor man ikke behøver at kende facit for at se om eleven har gjort det rigtigt. Se eksempel på retning vha. retteskabelon nedenfor.

En tilsvarende opgave konstrueret i GeoGebra som random opgave.

 

Konstruktion af en random opgave

 

E-retning: Retning af random opgave vha retteskabelon 1

 

E-retning: Retning af random opgave vha retteskabelon 2

 

Reklamer

5 kommentarer to “Random opgaver”

  1. Jens Jacob april 28, 2012 hos 11:11 #

    God idé. Det må dog tage en del tid at taste tal ind for at tjekke løsning. Kunne man ikke anvende brevfletning til at generere opgaveark og svarark i Word? (Så bliver det nye problem at distribuere filer til eleverne. Det kunne fx gøres pr. mail.)

    • casperdahl september 26, 2012 hos 08:16 #

      Brevfletning – måske, det har jeg ikke prøvet.
      Men jeg synes faktisk ikke det tager så lang tid at tjekke besvarelserne vha. en skabelon …. det er klart, at man ikke skal lave opgaverne med ALT for mange variable tal … den fejl HAR jeg lavet nogle gange 😉 … 2-3 stk. er nok til at opfylde formålet med randomopgaven.

  2. Mia Hauge Dollerup januar 29, 2013 hos 19:51 #

    Det ser interessant ud!
    Men jeg kom til at tænke på: Hvis eleven fx ikke bliver færdig med opgaven første gang, og åbner den igen, får han/hun så ikke en NY opgave igen?
    Har du nogen erfaringer med det?

    • eretning marts 11, 2013 hos 17:55 #

      Hej Mia,

      jo, så vil man få en ny opgave. Dog er værktøjet bedst til mindre opgaver, som eleven typisk vil regne igennem i et hug, så man vil nok typisk komme uden om problemet. Skulle det ske for en elev at han/hun får en ny opgave og altså må starte forfra, vil man hurtigt lære at regne en opgave helt færdigt ELLER blot skrive hele opgaveformuleringen af.

      vh
      Hasns

  3. Jens Jacob januar 15, 2017 hos 14:43 #

    Nu har jeg lavet et lille program, der kan generere PDF-filer med opgaver og svar – til en opgave eller et helt opgavesæt. Programmet findes her:
    https://github.com/jensjacobt/randomopgaver

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: